söndag, november 08, 2009

Några funderingar kring H1N1(A):

* Varför klagar folk på vaccinet? Varför tvekar man? Hur många har dött av vaccinet? Hur många har dött av influensan? Go figure.

* Är det bara jag som tycker att viktiga befattningshavare i samhället, typ statsministrar, polischefer, osv. faktiskt borde få förtur för såna här saker som exempelvis vaccin mot pandemier? Är inte det ändå liiiiiiite smart, även i kära naiva Jante-Sverige?

* Varför är media så sjukligt hetsiga på de påstådda farorna med vaccinet? Var det inte exakt samma media som för bara några månader sedan i lika hög grad hetsade smittskyddsinstitut, företag, myndigheter och folkopinion till vansinne, att forcera fram ett influensavaccin för hela befolkningen? Borde man inte nöja sig nu när det är satt i rörelse? Eller är det kanske så att det säljer mer lösnummer att utnyttja folks osäkerhet, genom att helt plötsligt vända drevet 180 grader?


* Mediadrev eller inte, det är ändå något med allt som kretsar kring det här som gör mig lite sådär olustig. Är det det effektfullt valda namnet? Är det alla övertydliga statistiska kurvor över smittspridningen som inte går att värja sig ifrån? Är det att jag åker mycket tåg och tunnelbana? Är det att jag, på skolans uppmaning, tvättat händerna med alcogel inför varje måltid sedan slutet av augusti? Tur att vi inte gör som asiaterna och kör med munskydd á la tandläkaren. Ännu.


* Den där lätta febern, kombinerat med hosta, snorighet och lite oroligt i magen, var det influensan som kom och hälsade på tidigare? Isåfall, kan jag få mina pengar tillbaka?


* Hur mycket kommer "allmänheten" och media bry sig om det här om ytterliggare några månader?


* Vad blir nästa djur att namnge en influensa? Några bra förslag?

Inga kommentarer: