fredag, augusti 14, 2009

See, I´m stuck in a city, but I belong in a field!

* Jag har semester medans alla andra i klassen har börjat den nya terminen. Det känns oväntat märkligt och jag har de senaste dagarna verkligen insett hur mycket jag trivs där uppe och hur starkt jag saknar mina klasskamrater. Det är såklart skönt med semester här hemma och det är givetvis asnajs att kunna hänga med sina gamla polare här hemma under en längre tidsrymd änn knappt 48 timmar i veckan. Men det kommer också bli kul att återigen sätta sig på ett X2000 med riktning norrut.

* Att inte få svar på sms är faktiskt våldsamt irriterande. Vad fan är syftet med att inte svara?

* Regina Spektor äger Spotify just nu. Och Vampire Weekend. Och Yelle, verkligen Yelle.

* I sommar har det inhandlats en miniserie från HBO som jag länge funderat på, men aldrig har fått tummen ur att fixa. "From the Earth to the Moon" heter den, producerades under sent 90-tal och berättar historien om hur USA tog sig själva i kragen och åkte till månen på 60-talet. Stört snygg och gripande mini-serie i 12 delar som jag aldrig kommer att tröttna på. Serien var världens dyraste TV-serie under lång tid (tror att "Rome" har gått om?) och är riktigt gedigen.
http://www.youtube.com/watch?v=WhZhzt1rh7o
http://www.youtube.com/watch?v=R9p7Smy_6T4

* I veckan har jag varit nästan obehagligt händig. Jag har målat garage och husdörrar, jag har slängt ut en toastol och ett handfat och på måndag ska jag montera nya diton. Ibland lyckas man förvåna sig själv...

* Att blogga i punktform är behagligt, behändigt och bedårande. Eller hur?

* Hela mediadrevet om Afghanistan gör mig trött. Aldrig har så många mediapersoner utropat sig själva till säkerhetspolitiska experter som denna sommar. När kan vi få läsa lite ordentligt underbyggda texter i ämnet?

* Som jag skrev i förra inlägget så kommer det ta ett tag innan jag kan släppa "Låt den rätte komma in". Och det gör det verkligen, har sett filmen typ 5 gånger nu. Jag avgudar filmens atmosfär och riktigt myser mig igenom 1 timme och 40 minuters långsam svensk vinter.

* Avslutningsvis skulle jag vilja slänga in en film-trailer från Youtube som får det att pirra lite extra i mig. Jag ser verkligen fram emot hösten, en del på grund av "Where the Wild Things Are". Jag hoppas bara att filmen lever upp till känslan som trailern ingjuter i mitt bröst. Jag vet inte om det är den akustiska Arcade Fire-musiken, eller om det är något annat, men jag skymtar nästan tårar i ögonvrån bara av att se trailern. Det om något borde ju vara en indikation på att man borde bänka sig i bio-salongen framöver. Men vad vet jag, se själva och skapa er en egen uppfattning!
http://www.youtube.com/watch?v=RY-dXsR_ZFg


2 kommentarer:

Mia sa...

Läs Johanne Hildebrandt, den enda journalist som verkligen förstår vad allting handlar om, fokuserar på vad som är viktigt och kan skriva texter så bra att man får rysningar. Hon är härnere på plats hos oss i två veckor nu. http://blogg.aftonbladet.se/johannehildebrandt
Puss och Kram

we looked like giants sa...

Tack för tipset, har följt hennes blogg ända sedan hon följde med TD01 till Tchad!

=)