torsdag, oktober 28, 2010

......Quit these pretentious things and just punch the clock.

Jag pallar fan inte med det här längre snart. Den här jävla bipolariteten står mig fanimig rakt upp över mina jävla öron.
Här på Post 2006 har vi en strikt "icke-svära"-policy. Men ibland måste man få göra undantag!


En kväll på Frankfurt International i närtid fick mig att skriva en lista. Den är absolut inte komplett, kronologisk eller rangordnad. Bara en samling av en del av de låtar som har betytt lite extra för mig de senaste 8 åren:


  • Metallica - The Memory Remains Voxpop var TV-veckans kung. Fick mig att upptäcka musikens charm. Särskilt med den här fantastiska låten! Fick mig att köpa mitt första album.
  • Ceasars Palace - Over Fore it Started Voxpop även här. Skolkataloger, hemtelefonnummer, 13 år(?). Hur som helst en fantastisk låt. Syntslingorna hemsöker mig ännu.
  • Goo Goo Dolls - Slide Gymnasiet, typ slutet av ettan kanske? Kan inte riktigt relatera till något speciellt, men låten är det fortfarande gung i och nånstans här insåg jag nog kanske att det fanns något mer därute. Man får inte glömma Iris hellre. Förbannat bra, fortfarande.
  • Bright Eyes - At the Bottom of Everything Upptäcktes på tåget från Stockholm till Skövde efter första testomgången. Plötsligt dök den här underbara låten upp i min iPod och mitt liv förändrades lite grann. Till det mycket bättre. Min nationalsång.
  • Tiger Lou - The Wake/Horray Horray En av Sveriges bästa kraftdepparlåtar. Hittade på en skiva lånad av M, lämpligt nog. Lyssnad på alldeles för många gånger, fortfarande lika öm i bröstet när den drar igång. Särskilt gitarren i bakgrunden som sakta men säkert maler på.
  • Death Cab for Cutie - Soul Meets Body Typ tvåan och delar av trean i gymnasiet. Death Cab upptäcktes, MSN användes, tankar och förhoppningar byggdes, uppfylldes och sprack, om vart annat.
  • Noah and The Whale - Jocasta Första hösten i Stockholm. Ett av mina fortsatta favoritalbum. En låt som verkligen innebar mitt definitiva intåg i "indie-folk"-musikens underbara värld!
  • The Strokes - Heart in a Cage En sjukt bra drivsparkarlåt som användes alldeles för mycket förra året. Drivorna var stora och sparkar fanns det gott om.
  • The Tough Alliance - Koka Kola Veins Avslutningen i 2:an några sjukt bra sommardagar och -veckor som följde. Den här härliga låten för mig tillbaka till en tid då allting var enkelt, solblekt och tillräckligt billigt. Så här i efterhand är musikvideon rätt kul också.Depec
  • Depeche Mode - Everything Counts September. Kalla stenar under lågskor. Dörrar öppnas och stängs, vågar jag ta steget? Sjukt bra hångellåt förresten.
  • The Killers - Read My Mind I bilen till Halmstad flygplats, även denna gång i September. Låten hade sedan länge passerat sitt bäst-före-datum, men det gjorde inget. Den är perfekt och är det fortfarande. Bäst-före-datumet är som bortblåst, 'cause I don´t shine if you don´t shine!
  • White Lies - Death 2009. Kanske mitt favoritår hittills. Detta är låten som får symbolisera allt. Och gör det med den äran.
  • Neutral Milk Hotel - Two-headed Boy Ett studentrum någonstans i centrala Stockholm. Jag står och intensivskriker i takt med den här låten, tillsammans med en något äldre vän. I våra högerhänder håller vi varsitt glas whiskey och vi känner att vi aldrig tidigare har varit närmre varandra än just då. Det är ett fint möte som kommer skapa en vänskap som inte ger sig i första taget. Dessutom är det en bra låt att avsluta listan med. Desperation, glädje, naivitet och vilja. En satans vilja.

Bubblare:

Mumford and Sons - Winter Winds Varför? Därför! =)

Arcade Fire - Sprawl II Fruktansvärt fängslande låt som snart är inpräntad i mina tyska väggar och Uppländska hörlurar. Visste inte om jag skulle länka Live- eller albumversionen, så jag bjuder på båda!

Det finns så många fler låtar som kunde funnits med här. Men antingen så är det bortglömda för tillfället, eller så har jag inte orkat med mer. Jag är trött och måste gå och lägga mig nyss.

Imorgon hem till Halmstad och så. Happ, hopp.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du och dina låtar, du har så rätt Simon. Vilka minnen man har till dessa låtar, ryser när jag lyssnar på dem.