söndag, september 13, 2009

If my life depended on it, I'd fuck Elvis.

Dåså. Efter att ha sett Notting Hill istället för att försöka sova, och på kuppen, enligt rutin, mått riktigt dåligt över mitt kärleksfattiga jävla icke-hollywoodliv så känns det på sin plats att ranka topp-3-filmintron.


1. Sin City: Världens bästa filmintro enligt moi. Den säger lite, den ger allt, den berör och den lämnar tittaren med en hel flora av känslor och upplevelser som är svåra att säga nej till. Det här är modern filmkonst i sitt absoluta, definitiva, esse.

2. Top Gun: Introt till filmen som ökade ansökningarna till stridspilotutbildningen med flera hundra procent när det begav sig. Maken till adrenalinpump och effekthöjare får man leta efter. Filmen som 1994 fick mig att förstå vad jag ville jobba med när jag blev stor. Kommer aldrig tappa sin magi.

3. Pulp Fiction: Tarantino kan sin skit. Han slänger tittaren rakt in i situationen, och alla förstår. "Nu jävlar blir det åka av". Det är sånt jag gillar. Inga konstigheter, nu kör vi. Livet borde vara lite mer som öppningsscenen i Pulp eller som i vilken annan valfri Tarantino-film. Raka rör.

Jahop, då har man skrubbat av sig lite av illamåendet från Notting Hill. Då var man tillbaka i vardagen igen. Ganska gött, ändå. Både att bli av med skitsnacket från en feelgood-film och att få bjuda på några kvalitet-scener. Not bad for a sunday night!

PS: http://www.youtube.com/watch?v=8YGlaL_-tRQ

Inga kommentarer: