måndag, juni 20, 2011

16 dagar!




Det har blivit mycket arg och/eller intensiv proletärmusik på sistone. Jag kan inte påstå att jag kan placera mig själv särskilt väl på någon specifik del av den politiska skalan, men musiken på vänsterkanten svänger och det med råge. Jag är ju främst en textlyssnare, vilket gör att jag som bekant breder ut mig ordentligt mellan musikgenrerna. Det finns en charm när Asta Kask sjunger om patriarkatet och Promoe sjunger om skjutna riksbankschefer. En charm som högermusiker knappast skulle kunna finna. Man kan liksom inte stå emot en textrad som;

- En bankrånare är inte en som rånar en bank, en bankrånare är en bank som rånar ett land!

Det går bara inte att inte tycka att det är förstklassig ordlek och textskriveri.


Förresten, det måste vara ett tecken på att man vuxit upp när alla fester i samband med större högtider nuförtiden är väl planerad och organiserade. Midsommar står närmast för dörren och allt är som upplagt för en förträfflig kväll. Hela paketet är ordnat alldeles förträffligt, till skillnad från några år sen. Omensäjjer.

Det är vidare bara att inse att staden jag fortfarande är skriven i, innebär att en viss musik blir väldigt väl framträdande under juni, juli och augusti. Gyllene Tider är en vanligt återkommande sommarplåga som bär med sig ett intressant fenomen. Jantelagen i Sverige finns även i Halmstad, vilket innebär att de flesta inte vill lyssna på "Gyllene" på förfesten. Men på ett märkligt sätt dyker det alltid upp både två, tre och åtta låtar i förfestens spellista och av någon outgrundlig(?) så kan alla låttexterna till samtliga låtar. Det måste vara något som ingår i var Halmstadspojk och -flickas uppfostran...!

Själv är det samma sak. Eller ja, det var så. Men på senare år har jag slutat hyckla, något jag försöker göra så lite som möjligt nuförtiden. Gyllene Tider har ännu sin plats på sommarens alla tillställningar, bilradios, stränder och förfester. Defintivt!




Det var ju inte så här vi sa när det begav sig vad jag vill minnas, men den nya given är ytterst uppfattad. Inga oklarheter alls. Jag tror mig veta varför du vill ha det såhär.
Jag ska inte göra någon besviken.

Inga kommentarer: