torsdag, juni 02, 2011

Doctor doctor, please...!

Sedan en ganska lång tid tillbaka har jag förstått att jag har en knivskarp förmåga att minnas datum för olika händelser i mitt liv väldigt tydligt. Troligtvis bättre än genomsnittsvensken. När jag börjar rabbla datum och till dessa tillhörande händelser så låter jag för mig själv som något utav ett psykfall, alltså försöker jag undvika att påvisa denna kunskap i sociala sammanhang, för att inte riskera att skrämma folk eller göra mig själv till åtlöje.

Det är något med siffrorna och hur de kopplas till minnesbilder som verkar tilltala mitt sinne. Det känns så i alla fall när jag försöker visualisera processen som ligger bakom.

Låt mig bjuda på några enkla smakprov:

Den 14:e juli 2003 bröt jag armen i en fotbollsmatch.
Den 10:e december 2009 hade afghanistanstyrkan FS17 medaljceremoni.
Den 30:e maj 2004 spelade Metallica på Ullevi.
Den 7:e augusti 2006 ryckte jag in i lumpen.
Den 3:e februari 2007 avlivade vi vår älskade katt.
Den 11:e juni 2010 var vi på en oväntad Teddybears-konsert.
Den 28:e februari 2008 ryckte mina soldater in.
Den 28:e juni 1997 åkte jag på min första solsemester.
Den 17:e maj 2005 tog jag körkort (samma dag som Sanna!)
Den 25:e oktober 2010 flög jag ensam i en helikopter för första gången.
Den 15:e juli 2007 kom vi hem från Turkiet.

...Och så vidare plus. Jag vet inte varför eller hur, bara att.

Jag avleder eran annalkande "creepy"-känsla med att avsluta här och slänga in en fantastisk låt!


Inga kommentarer: