söndag, juli 12, 2009

I live on the right side, and sleep on the left.

Så sitter man i östergötland igen efter en vecka i småland och hultsfred. Festivalpremiären är således avklarad och det med bravur. Det var oerhört schysst. Musiken var riktigt bra och jag missade egentligen inga spelningar, sällskapet jag och Putte slöt upp med vid camp kangaroo var riktigt bra och mycket schyssta upplevelser skapades.

Visserligen var väl vädret inte riktigt på vår sida, men med lite gummistövlar någon regntät jacka och ett glatt humör så står man sig ganska bra, trots att leran växer exponentiellt i förhållande till den fallande vattenmängden!

Musiken var ju huvudanledningen till att jag åkte dit och då främst White Lies, Krunegård och The Killers. Att sedan Regina Spektor, Ice Cube, The Sounds, Dropkick Murphys, Franz Ferdinand, SMK, Kings of Leon, m.m. också uppträde var bara att fett bra plus!

Två smålistor av festivalen såhär en söndagskväll:

Bästa spelningar:

1. The Sounds - Jag känner mig lite som en 17-årig stureelev i början på 2000-talet, men det är ok. The Sounds knäckte allt, det är också ok. Jag är förvisso lite kär i Maja, men herregud, det var verkligen rocknroll rakt igenom. Fullt ös från början till slut och tätare live-uppträdande fanns inte att hitta under festivalens fyra speldagar.

2. White Lies - Här håller nog inte många med mig, White Lies är fortfarande ett relativt nytt band och vi var väl inte asmånga som kunde sjunga med i texterna. Men det var riktigt bra klass på det hela och jag bara älskar sångaren Harry McVeigh:s pojkaktiga utseende kombinerat med den dramatiska rösten. Tack EP för att du visade mig vägen till denna guldklimp i våras!


Skönaste upplevelser:

1. SMK:s flippade spelning - 60 minuters rent asflabb och panikdans. Stördare spelningar kommer jag nog vara tvungen att leta efter. Fantastiskt.

2. Ice Cube bringing westside to the woods - Ice Cube körde sin feta gangsta-rap i en småländsk skog framför tusentalet lerig och blöta ungdomar som är 19-ish, alltså 6 år yngre än Ice Cube:s karriär och låter alla avge Westside-eden och kör sköna dängor som "Fuck tha Police", "Stright outta Compton", osv. En lätt märklig upplevelse och samtidigt så fruktansvärt skön. If you´re scared motherfucker, go to church!


I veckan är det utflykt till kursgård som gäller, det blir soft. Och till helgen är det kalas anordnat av ER och SM, jag är redan peppad!

Och så bjuder vi på en lite youtube-film från White Lies konsert som spelades in typ 3 meter framför min plats i publiken. Ljudkvaliten är väl sådär, men det är likväl riktigt schysst!


Inga kommentarer: